Ostatnie lata to czas wzrostu popularności fotowoltaiki – zarówno wśród inwestorów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. To jednak nie powinno dziwić. Postępujące zmiany klimatyczne zmuszają nas do szukania sposobów na zmniejszenie emisji, a firmy ograniczające swój ślad węglowy są postrzegane przez klientów jako bardziej godne zaufania. Do inwestycji w fotowoltaikę często skłaniają również względy finansowe. W kontekście rosnących cen energii i niestabilności na rynkach nośników własna instalacja okazuje się cennym narzędziem do optymalizacji firmowego budżetu i zabezpieczenia się przed wahaniami. Czy jednak w rozpoczynającym się roku fotowoltaika wciąż będzie w tym pomagać? Co na 2025 rok przewidują eksperci?
Ekologiczne aspekty wdrożenia fotowoltaiki widoczne są nie tylko w oczekiwaniach konsumentów i rosnącej świadomości przedsiębiorców co do zmian klimatu. Wiele firm do montażu własnej instalacji zmuszą bowiem coraz bardziej rygorystyczne normy emisji wprowadzane w związku z Zielonym Ładem. Unijne prawo, poza restrykcjami, zakłada też finansowe zachęty dla przedsiębiorstw inwestujących w OZE.
Na rozwój fotowoltaiki w Kielcach i innych dużych miastach w jeszcze większym stopniu mogą wpłynąć dalsze wzrosty cen energii. Według prognoz do końca tego roku mogą one podnieść się nawet o 15 proc. Podwyżki niekorzystnie wpłyną przede wszystkim na działalność firm z sektorów cechujących się dużym zużyciem energii, takich jak przemysł, TSL czy handel detaliczny.
Jednocześnie spadają koszty montażu instalacji fotowoltaicznych. W porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat, w tym roku inwestorzy mogą zapłacić nawet 30-40 procent mniej. To oznacza, że – biorąc pod uwagę aktualne ceny energii – na zwrot całej inwestycji należy czekać nawet poniżej 3 lat. Krótka perspektywa zwrotu pozwala efektywniej planować budżet i ułatwia jego optymalizację.
Za inwestycją w fotowoltaikę przemawia też coraz lepsza dostępność i efektywność technologii wspierających instalacje fotowoltaiczne. W tym kontekście największe znaczenie mają:
Rozwój fotowoltaiki dla firm jest wspierany również przez coraz bardziej elastyczne modele finansowania. Firmy mogą wdrażać rozwiązania oparte na energii odnawialnej bez konieczności angażowania dużych nakładów finansowych. Jednym z takich rozwiązań są kontrakty PPA (Power Purchase Agreement). Ta forma współpracy pozwala firmom na korzystanie z zielonej energii bez konieczności inwestowania we własne instalacje. W jej ramach przedsiębiorstwa zawierają długoterminowe umowy na zakup energii prosto od operatorów farm fotowoltaicznych, zyskując możliwość stabilnego zarządzania kosztami energii.
Coraz większe znaczenie ma też leasing i dzierżawa systemów fotowoltaicznych. Firmom, które nie chcą ponosić kosztów początkowych, umożliwiają one korzystanie z energii słonecznej bez konieczności angażowania własnych środków i szybkie wdrożenie technologii fotowoltaicznych. Wciąż bardzo istotne pozostają także rządowe i unijne programy dotacji na fotowoltaikę oraz ulgi podatkowe. Eksperci przewidują, że ich dostępność będzie w najbliższym czasie jeszcze większa.
Wdrażanie zielonych rozwiązań energetycznych staje się nie tylko sposobem na obniżenie kosztów operacyjnych, ale też ważnym aspektem strategii marketingowych i wizerunkowych. Konsumenci i partnerzy biznesowi coraz większą wagę przywiązują do działań na rzecz ochrony środowiska, a przedsiębiorstwa inwestujące w OZE mogą wykorzystać ten fakt do wzmocnienia swojej pozycji na rynku.
Firmy, które zignorują ten trend, mogą stracić na wiarygodności i atrakcyjności w oczach klientów. Instalacje fotowoltaiczne pozwolą im podkreślić swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, zwiększając tym samym efektywność operacyjną.
Jak widać, w 2025 najprawdopodobniej będziemy świadkami dalszego rozwoju technologii fotowoltaicznych w sektorze biznesowym. Rosnące ceny energii, unijne regulacje i coraz bardziej dostępne technologie czynią inwestycję w OZE bardzo opłacalną – zarówno z finansowego, jak i wizerunkowego punktu widzenia.
Chcesz zainwestować w fotowoltaikę dla swojej firmy? Poznaj ofertę od EkoEnergii Polska!
Tak, fotowoltaika wciąż będzie jednym z najważniejszych elementem strategii biznesowych i wizerunkowych. Szybki rozwój technologii takich jak magazyny energii i inteligentne systemy zarządzania, jeszcze bardziej zwiększy efektywność i atrakcyjność tego rozwiązania.
Inwestycja w fotowoltaikę jest atrakcyjna dla przedsiębiorstw z kilku powodów. Pozwala ona obniżyć koszty energii i zwiększyć stabilność finansową firmy. Ważne są również regulacje unijne oraz rosnące oczekiwania konsumentów i partnerów biznesowych w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Wzrost cen energii, prognozowany na poziomie 15 proc., w połączeniu ze spadającymi kosztami montażu instalacji, sprawia, że okres zwrotu wynosi obecnie nawet poniżej 3 lat.