Zobacz promocje Szybka oferta Porozmawiajmy

Dizajn, ekonomia – przyszłość – po prostu elektryki

Rynek aut emisyjnych rozwija się bardzo dynamicznie. Z duchem nowych technologii do końca 2020 roku postanowiło pójść ponad 20 tysięcy Polaków. To o ponad połowę więcej niż w roku 2019. A wszystko wskazuje na to, że rok 2021 będzie pod tym względem rekordowy. Eksperci oceniają, że ten trend będzie się utrzymywał także w kolejnych latach. I właśnie na ten trent przygotowują się producenci samochodów,  a przygotowanie to wiąże się nie tylko w inwestowanie w ekologiczne rozwiązania. Ponieważ kupujący auta elektryczne zwracają już nie tylko uwagę na względy ekonomiczne, coraz ważniejszy staje się także dizajn. Także producenci prześcigają się w coraz śmielszych pomysłach w projektowaniu elektryków, które staną się obiektem pożądania.

Ale zanim opowiem Państwo o innych zaletach, chciałbym wrócić do tych ekonomicznych i przypomnieć, że pojawiły się dodatkowe rządowe zachęty, które sprawią, że aspekt finansowy może mieć także ogromne znaczenie przy zakupie auta elektrycznego.  Od połowy lipca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska rozpoczął nabór wniosków w programie „Mój elektryk”. Kwota wsparcia może wynieść do 18 750 zł w przypadku osób indywidualnych do 27 tysięcy zł w przypadku rodzin wielodzietnych. To dofinansowanie z pewnością sprawi, że wybór auta elektrycznego stanie się przyjemniejszy. A jest w czym wybierać.

BMW i3 jest autem o zdecydowanie nowoczesnej stylistyce. To auto zwinne, zgrabne, świetnie sprawdzające się w mieście. Jego rozmiar i kształt ułatwiają parkowanie nawet na niewielkiej przestrzeni.  Bateria akumulatorów o pojemności 120Ah pozwala na codzienny zasięg do 260 km.

źródło: https://www.bmw.pl/pl/all-models/bmw-i/i3/2020/bmw-i3-w-skrocie.html

Wnętrze, jak na miejski samochód jest bardzo przestronne, swobodnie zmieszczą się w nim 4 osoby. Ciekawostką jest to, że przednie drzwi otwierają się tradycyjnie, a tylnie przeciwstawnie. Zabieg ten zapewnił unikalną przestronność (coach doors), a brak słupków B , jak zapewnia producent nie ograniczył bezpieczeństwa.

BMW i3 to solidna konstrukcja, funkcjonująca na rynku od kilu lat.  Wybór tego auta to rozsądny wybór.

Honda e również należy do segmentu małych aut, czyli głównie przeznaczonych poruszania się w obszarach mocno zabudowanych. Połączenie eleganckiego, nowoczesnego designu z zaawansowaną technologią pozwala na wyróżnienie się z tłumu, efektem tego jest wygrana Red Dot Design Awards 2020.

żródło https://ev-database.org/imp/car/1171/Honda-e

Wersja Advance zapewni bezpieczeństwo miedzy innymi dzięki systemowi monitorowania martwego pola oraz systemowi kamer 360 stopni. Drewniane elementy wnętrza są skomponowane wraz z trzema ekranami TFT, jeden przed kierowcą oraz dwa przeznaczone dla systemu informacyjno-rozrywkowego. To auto dla osób, które lubią w samochodzie dużą ilość elektroniki. Nie ma tu typowych ekranów i lusterek, które zostały zastąpione wyświetlaczami pokazującymi obraz z kamer.

Volkswagen ID.3  – to kolejna ciekawa propozycja auta kompaktowego, chociaż duży rozstaw osi sprawia, że wnętrze jest bardzo przestronne i może się wydawać, że należy do aut z wyższego segmentu. VW zadbał również o klientów oferując szeroką gamę silników wraz z różnymi poziomami wyposażenia.

źródło: https://www.volkswagen.pl/pl/modele/id3.html?—=%7B%22modele-i-konfigurator_id3_sectiongroup_8071575_featureappsection_co%22%3A%22%2F%2B%2F0%22%7D

Ceny katalogowe nowego ID.3 zaczynają się od 142 290 zł, zaś maksymalny zasięg dla akumulatora Pro S (77 kWh) podawany przez producenta wynosi 555 km. Personalizacja jest ważnym elementem elektrycznego Volkswagena.

Dużym zainteresowaniem od lat cieszą się auta z segmentu SUV oraz crossover. Samochody tego typu nie mają lepszych zdolności terenowych, ale są uważane za bezpieczne ze względu na duże wymiary i masę. Pojazdy tego typu często wybierane są przez rodziny z dziećmi, ze względu na pojemność bagażnika jak i obszerne wnętrze oraz swobodną możliwość przewożenia fotelików dla dzieci.

Ciekawym ‘’elektrykiem” w segmencie SUV jest z pewnością nowy model zaprezentowany przez japońskich inżynierów, mianowicie Mazda MX-30.

źródło:https://elektrowoz.pl/auta/tokio-2019-mazda-mx-30-zadebiutowala-pierwsza-elektryczna-mazda-w-historii/

Mazda może poszczycić się najbogatszym wyposażeniem standardowym w segmencie, ceny tego modelu zaczynają się już od 142 900 zł. Akumulator magazynuje 35,5 kWh energii elektrycznej i pozwala pokonać do 200 km, co według badań jest równe dystansowi, jaki europejscy kierowcy pokonują w mieście w ciągu kilku dni.

źródło: https://elektrowoz.pl/wp-content/uploads/2020/12/Mazda-MX-30-WNETRZE.jpg

W samochodzie zastosowano otwierane drzwi do tyłu, które pojawiły się już w innym modelu Mazdy czyli RX-8. W sportowym aucie nie było za wiele miejsca,  tu wsiadanie oraz wysiadanie jest bardziej komfortowe. Tak samo, jak i w BMW i3, tylne drzwi wymagają otwarcia drzwi przednich.

Powiewem świeżości w tym segmencie stał się Hyundai IONIQ 5. Sylwetka samochodu na pewno przyciąga uwagę, wnętrze jest awangardowe przestronne, wysoka pozycja za kierownicą, to nie jedyny plus tego modelu. Hyundai oferuje szereg różnych napędów elektrycznych, aby dopasować się do potrzeb każdego klienta. Auto można skonfigurować pod względem napędowym wybierając spośród dwóch opcji akumulatorów, 58 kWh lub 73 kWh oraz dwóch układów silników elektrycznych.

źródło: https://elektrowoz.pl/wp-content/uploads/2021/02/Hyundai-Ioniq-5-1.jpg

IONIQ 5 został zbudowany w oparciu o dedykowaną platformę Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP), dzięki czemu posiada wyjątkowe proporcje z wydłużonym rozstawem osi, wysoką wydajność połączoną z możliwością ultraszybkiego ładowania i funkcją Vehicle-to-Load (V2L). Dzięki ładowarce 350 kW IONIQ 5 może być naładowany od 10 procent do 80 procent w zaledwie 18 minut. Wersja SMART, rok produkcji 2021 w salonie będzie kosztować już od 189 900 zł. TO JEST KOLOSALNY BEŁKOT.

Kolejna propozycja to Ford Mustang Mach-E. Nowy elektryczny pojazd Forda przyciąga uwagę udanym połączeniem kultowego sportowego modelu, z najnowocześniejszą technologią i designem.

źródło: https://elektrowoz.pl/wp-content/uploads/2021/01/Ford-Mustang-Mach-E-CENA-scaled.jpg

W Polsce model ten cieszył się już dużym zainteresowaniem w przedsprzedaży. Jest dostępny w pięciu wersjach wyposażenia, podstawowe różnice między poszczególnymi wersjami dotyczą pojemności akumulatorów samochodu oraz rodzaju napędu.

W najmocniejszej wersji Mustang’a Mach-E GT otrzymujemy dwusilnikowy układ napędowy o mocy 465 KM i maksymalnym momencie obrotowym 860 Nm, co zapewnia przyspieszenie w 3,7 sekundy do 100 km/h. W zależności od warunków z baterią o zwiększonej pojemności auto przejedzie dystans do 490 km. Biorąc pod uwagę wersję MACH-E RWD oraz baterię o zwiększonej pojemności, samochód jest w stanie osiągnąć przy optymalnych warunkach 610 km zasięgu. Standardowe wersje zaczynają się od 216 120 zł.

Myśląc samochód elektryczny myślimy –  Tesla. Auta tej marki od lat cieszą się popularnością.

Pierwszym w całości samodzielnie zaprojektowanym autem elektrycznym marki Tesla jest zaprezentowany w 2012 roku Model S.

Jak na tę firmę  przystało wnętrze pozwala poczuć się jak w kosmicznym promie. Zaskakującym faktem dotyczącym owego liftbacka jest zdolność pomieszczenia nawet 7 osób. Dodatkowe miejsca pojawiły się po usunięciu bagażnika. Ponieważ kufer znajduje się niestandardowo pod przednią maską pojazdu, zaś silnik elektryczny został ulokowany miedzy tylnymi kołami.

Najbardziej interesującym aspektem pojazdu elektrycznego jest jednak jego zasięg. Największym dotychczas charakteryzuje się wersja Long Range pozwalająca przejechać 652  km na jednym ładowaniu.  Koszt pojazdu z roku produkcji 2021 wyniesie od 435 990 zł.

Źródło:https://www.exoticcarlist.com/blog/tesla-model-s-plaid-serious-electric-muscle-crazy-range/

Równie intersującym modelem amerykańskiego producenta jest Tesla Model 3, który 2021 roku został udoskonalony pod względem zasięgu. Stąd obecnie pojazd w wersji Long Range umożliwia przejechanie na jednym ładowaniu nawet 614 km. Niemal w 3 miesiące na Model 3 było blisko pół miliona chętnych, co wywołała przede wszystkim cena, gdyż cała kampania promocyjna została oparta o określenie „Tesla dla każdego”.  Cena katalogowa pojazdu z 2021r. w salonie to 244 990 zł.

Miłośników tej marki z pewnością ucieszy fakt, że firma pod Warszawą otworzyła pierwszy salon w Polsce.  Zapowiada także otwarcie kolejnych tego typu punktów.

Źródło: https://www.motortrend.com/news/tesla-model-3-teardown-details/

Ciekawostką jest ambitna inicjatywa polskiej spółki ElectroMobility Poland, która w połowie 2020 roku zaprezentowała dwa prototypy polskiego samochodu elektrycznego. Plany produkcyjne Izery w wersji SUV oraz hatchbacka, zakładają produkcję na poziomie nawet 100 tysięcy aut rocznie, a pierwsze egzemplarze mają zjechać z taśm montażowych w 2024r.

Izera ma oferować dwie wersje pakietu 40 kWh i 60 kWh, co ma zapewnić zasięg na poziomie odpowiednio do 300 i 380 km na jednym ładowaniu. 

Źródło: https://www.geekweek.pl/news/2020-07-28/oto-polskie-samochody-elektryczne-premiera-dwoch-prototypow-izery-film/

*„Pojemność baterii” tak naprawdę określa się w amperogodzinach (Ah), a kilowatogodziny (kWh) to ilość energii, którą bateria jest w stanie przechować w określonych warunkach.

Alfa Romeo od lat zachwyca niepowtarzalnym dizajnem. Tak jest także w przypadku elektrycznego auta tej marki. Alfa Romeo GTelectric  już zachwyca, choć  jeszcze czeka na premierę.  Tonowe wcielenieklasycznej Giulii, ale znapędem w pełni elektrycznym.  Ale  przez „elektryczność” absolutnie nie traci mocy.  Auto rozwija 518 KM i 940 Nm maksymalnego momentu obrotowego.  Wynik od 0 do 100 km/h osiąga 3,4 sekundy. Jak informuje portal forzaitalia.pl, zasięg pojazdu szacowany jest na 320 kilometrów w przypadku zwykłej podróży, podczas której prędkość jest dostosowana do ograniczeń drogowych.